Stroomlijn de onboarding van nieuw personeel met een oplossing op basis van Power Apps

Inzichten
8/12/2023
2
minuten

In deze blog vertellen we over hoe Microsoft Power Apps en Power Automate het onboardingproces verbeteren, voor een gestroomlijnde start van nieuwe medewerkers. Ontdek hoe deze tools helpen bij het organiseren van taken en het voorkomen van vergeten acties, en hoe deze aanpak bijdraagt aan een soepeler onboardingproces en een betere eerste werkdag.

Je start bij een nieuw bedrijf, en alles is goed voor je geregeld. Je laptop staat klaar, je account is ingericht met alle nodige licenties en rechten en je toegangspas is geactiveerd. Geen enkele actie is over het hoofd gezien. Hoe fijn is dat? Dit doen we dankzij een oplossing die gemaakt is op basis van Microsoft Power Apps en Power Automate. In deze blog lees je over hoe wij het Power Platform van Microsoft hebben ingezet om het onboardingproces te verbeteren en een vliegende start te garanderen voor nieuwe medewerkers.

De uitdaging: overzicht van wat er moet gebeuren

In veel bedrijven is het een bekend probleem: nieuwe medewerkers die een rommelige start ervaren omdat taken vergeten worden. Dit leidt tot verwarring, frustratie en inefficiëntie, niet bepaald een warm welkom voor je nieuwe collega.

Voor een bedrijf in de automotive sector hebben wij deze uitdaging opgelost door middel van een oplossing op basis van Power Apps en Power Automate.

Hoe de oplossing werkt? Gebruikers stellen eenmalig een taaksjabloon in, hierin staat wat er moet gebeuren en wat de deadline is. Wanneer een nieuwe medewerker start, genereert het systeem automatisch de benodigde acties op basis van functie en afdeling. De taken worden individueel voorzien van deadline, sommige zaken moeten eerder geregeld zijn dan andere. Ook worden de taken automatisch toegewezen aan de verantwoordelijke personen binnen de organisatie.

Het resultaat: efficiëntie en een goede start

Dankzij deze aanpak zijn vergeten taken verleden tijd. Elke nieuwe medewerker kan rekenen op een geordend en duidelijk proces. Dit leidt niet alleen tot een efficiëntere workflow, maar verbetert ook de tevredenheid en motivatie van het personeel, en zorgt voor een professionele indruk vanaf dag één.

Conclusie

In een wereld waar de eerste indrukken allesbepalend zijn, zorgt een goed gestructureerd onboardingproces voor een sterke start voor nieuwe werknemers.  Deze verbetering van het onboarding- en het offboardingsproces laat de mogelijkheden zien van technologie om processen efficiënter in te richten en te stroomlijnen.